Elementy projektu

Obserwacja zajęć dydaktycznych

Proponujemy innowacyjną koncepcję obserwacji zajęć dydaktycznych dla nauczycieli akademickich, która może być połączona z procesem mentoringowym. Celem działania jest nie tylko ocena technicznej strony prowadzenia zajęć, ale przede wszystkim stworzenie atmosfery wsparcia i wymiany doświadczeń wśród kadry dydaktycznej.
Poprzez obserwacje zajęć planujemy zidentyfikować mocne strony oraz obszary do dalszego rozwoju.

Obserwacja - realizowana przez pracowników Wydziału Pedagogicznego UW, będzie służyć wsparciu w doskonaleniu warsztatu dydaktycznego oraz możliwości otrzymania konstruktywnej informacji zwrotnej odnoszącej się do pracy dydaktycznej w przestrzeni uniwersytetu. Uczestnicy będą mogli skorzystać z dłuższych bądź krótszych form wsparcia dydaktycznego.

Do wyboru:

  • jednorazowa obserwacja zajęć wraz z omówieniem (łącznie 4 godziny dydaktyczne)
  • cykl konsultacji po obserwacji zajęć i praca nad osobistymi celami dydaktyków + obserwacja powtórna lub obserwacja innych zajęć prowadzonych przez nauczyciela akademickiego (łącznie maks. 10 godz. dydaktycznych).

Dla kogo?

  • Doświadczeni dydaktycy
    Grupa doświadczonych dydaktyków skupiać będzie doświadczonych wykładowców, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. Celem uczestnictwa tej grupy w projekcie będzie dalszy rozwój umiejętności pedagogicznych oraz możliwość dzielenia się swoim bogatym doświadczeniem z młodszymi kolegami.
  • Młodzi dydaktycy
    Grupa młodych dydaktyków będzie obejmować osoby, które rozpoczęły swoją karierę akademicką lub są w jej początkowej fazie (do 3 lat pracy dydaktycznej na uniwersytecie). Dla nich udział w projekcie stanowi szansę na zdobycie cennego doświadczenia, rozwinięcie umiejętności dydaktycznych oraz skorzystanie z mentorstwa doświadczonych nauczycieli akademickich.
  • Doktoranci SDNS prowadzący zajęcia na WNE UW
    Dla nich projekt będzie okazją do równoczesnego rozwijania umiejętności dydaktycznych oraz pogłębiania wiedzy naukowej. Uczestnictwo w programie umożliwi doktorantom zdobycie dodatkowych narzędzi do efektywnego przekazywania wiedzy studentom oraz stworzy warunki do integracji działań badawczych z praktyką dydaktyczną.

Rekrutacja
Rekrutacja odbędzie się za pomocą zgłoszeń online, przed rozpoczęciem semestru letniego 2023/24, aż do wyczerpania miejsc. Informacja o rekrutacji będzie dostępna na stronie internetowej Wydziału oraz wysłana w wiadomości e-mail do wszystkich pracowników WNE.

Helpdesk dla nauczycieli akademickich

To cykl regularnych spotkań w formule dla nauczycieli akademickich, które umożliwią zgłaszanie i rozwiązywanie problemów związanych z prowadzeniem zajęć oraz poszukiwanie rozwiązań sytuacji trudnych, które zazwyczaj pojawiają się w pracy ze studentami.

Dla kogo?
Dedykowany akademikom WNE, którzy wykazują zainteresowanie i chęć uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. Zapraszamy tych, którzy poszukują wsparcia, wymiany doświadczeń oraz praktycznych rozwiązań związanych z prowadzeniem zajęć.

Harmonogram spotkań
Przewidujemy 9 spotkań, organizowanych cyklicznie (start: od lutego 2024 r.). Spotkania będzie prowadziło dwoje prowadzących. Informować o spotkaniach będziemy za pośrednictwem strony Wydziału oraz mailingu kierowanego do wszystkich pracowników WNE UW.

Zasady spotkań Helpdesku

  • formuła spotkania: online (preferowane narzędzie: GMeet)
  • możliwość zgłaszania problemów związanych z prowadzeniem zajęć przez nauczycieli akademickich bezpośrednio podczas spotkania
  • problemy i wyzwania dotyczące różnych obszarów, takich jak technologia, interakcja ze studentami, metody nauczania itp.
  • działania zespołu Helpdesk polegające na analizie zgłoszonych problemów oraz koordynacji dyskusji wokół zgłoszonej tematyki
  • możliwość dzielenia się przez nauczycieli swoimi doświadczeniami i pomysłami rozwiązania sytuacji problemowych. Wspólna analiza, dyskusja i tworzenie strategii mających na celu rozwiązanie napotkanych trudności i wyzwań.

SPA dydaktyczne - Zespół Wymiany

To cykl spotkań dyskusyjnych dotyczących wyzwań dydaktycznych na WNE UW. Przyświeca jej idea tworzenia przestrzeni do otwartej wymiany myśli, koncepcji, inicjatyw i praktyk związanych z dydaktyką akademicką, oparta o zastosowanie idei dostępności i projektowania uniwersalnego do praktyk dydaktycznych.

SPA Dydaktyczne jest nakierowane na stworzenie trwałej wspólnoty, wspierającej rozwój dydaktyki na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW. Spotkania, prowadzone przez pedagoga/pedagożkę z Wydziału Pedagogicznego UW, będą się odbywały cyklicznie. Każde ze spotkań będzie poświęcone konkretnemu obszarowi, związanemu z dydaktyką akademicką.

Harmonogram spotkań

  • 5 spotkań w ciągu roku akademickiego
  • w formule stacjonarnej (lub online)
  • 3 godziny dydaktyczne
  • start: marzec 2024 r.

Rejestracja na spotkania

  • formuła otwarta
  • zapisy na spotkania będą odbywały się poprzez formularz Google (dostępny na stronie Wydziału oraz przesyłany za pośrednictwem mailingu).

Format spotkań
Prezentacje praktyk dydaktycznych - możliwość podzielenia się przez uczestników swoimi innowacyjnymi metodami nauczania oraz doświadczeniem związanym z wyzwaniami w dziedzinie dydaktyki.

Dyskusje
Uczestnicy będą mieli możliwość aktywnego uczestniczenia w dyskusji, co umożliwi im nie tylko wymianę myśli i rozwój umiejętności, ale również szansę na otwartą rozmowę o wspólnych wyzwaniach i poszukiwaniu skutecznych rozwiązań.

Networking
Część spotkania będzie poświęcona swobodnej rozmowie i nawiązywaniu kontaktów, co pozwoli uczestnikom na budowanie relacji w ramach wspólnoty dydaktycznej. Ta nieformalna przestrzeń stworzy możliwość nawiązania nowych kontaktów, wymiany doświadczeń oraz rozwinięcia potencjalnej współpracy między uczestnikami.