Wykłady
Cykl wykładów dr. hab. Tomasza Kopczewskiego
Rozpoczęliśmy serię wykładów dedykowanych Państwu – Absolwentom i Przyjaciołom Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniu, serdecznie zachęcamy do udziału w spotkaniach otwartych realizowanych raz w miesiącu, w sobotnie popołudnia.
Autorem cyklu spotkań jest dr hab. Tomasz Kopczewski (Katedra Data Science WNE UW, Laboratorium Ekonomii Eksperymentalnej). Pierwszy wykład odbył się 10.02.2024 r. i nosił tytuł: "Magia liczb od gwiazd do podatków; czyli dlaczego urząd skarbowy inspiruje się odkryciami pewnego astronoma".
23.11 br. o godz. 16:00 zapraszamy na kolejne seminarium z cyklu „Poznaj samego siebie przez teorię mikroekonomii”. Wykład odbędzie się – tradycyjnie już, w Auli A im. prof. Włodzimierza Siwińskiego (WNE UW). Tytuł najbliższego seminarium nawiązuje do poprzedniego spotkania i brzmi następująco „PRZEMYTNIK NA ARCHIPELAGU WYSP [cz.2] - szaleństwo i mądrość tłumu”.
W trakcie spotkania zaplanowane jest przeprowadzenie eksperymentu synchronicznego, dlatego zachęcamy do zabrania ze sobą urządzenia elektronicznego takiego jak laptop czy telefon.
A o czym będzie mowa w trakcie planowanego seminarium? Dr hab. Tomasz Kopczewski, prof. ucz., przybliża tematykę następująco:
„Podczas tego seminarium wyniki eksperymentu posłużą jako pretekst do omówienia problemu mądrości i szaleństwa tłumu. Z jednej strony studenci, pracując jako kolektyw, potrafili znaleźć rozwiązanie problemu o 98 trylionach kombinacji; z drugiej strony - widzimy szaleństwo tłumu (…).
Ekonomia ma trudność z uwzględnieniem wiedzy kolektywnej. Zgodnie z założeniami klasycznych teorii ekonomicznych, nie powinniśmy potrzebować współpracy ani nauki od innych, ponieważ posiadamy pełną wiedzę potrzebną do podejmowania racjonalnych decyzji. Można wprawdzie przywołać modele asymetrycznej informacji, ale we współczesnym świecie jesteśmy raczej przeładowani informacjami, niż ich pozbawieni. Jak zauważył Mirowski – w dzisiejszym świecie prawdziwa wiedza tonie w nadmiarze informacji. Aby ekonomia mogła skutecznie analizować współczesne zjawiska, musimy sięgnąć do źródeł i do koncepcji ekonomii uwagi (Herbert Simon)”.
„Jest to mój osobisty sukces dydaktyczny. Udało mi się coś, co wydaje się nie do zrobienia: włożyć problemy etyczne do kursu mikroekonomii i to na samym jego początku. Dlaczego jest to sukces? Ponieważ pojęcia takie, jak etyka i moralność, nie występują w podręcznikach mikroekonomii. Nie dość, że umieściłem te pojęcia przy okazji omawiania teorii konsumenta, to zrobiłem to w stylu typowo mikroekonomicznym, czyli przez model matematyczny.”