Wybierz język
pl gb
17.01.2022, 15:18

Jak wygląda polska szkoła po doświadczeniu pandemii?

Naukowcy Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego z Katedry Ekonomii Edukacji i Pracy – dr hab. Maciej Jakubowski, dr Tomasz Gajderowicz oraz mgr Sylwia Wrona przeprowadzili badanie pt. „Osiągnięcia uczniów szkół średnich po zmianach w oświacie i nauczaniu w pandemii”.

Celem projektu badawczego była analiza wpływu zmian w oświacie oraz nauczania w pandemii na osiągnięcia uczniów.

Naukowcy zebrali dane dla 4581 uczniów z 83 warszawskich szkół średnich dotyczące umiejętności z zakresu matematyki, czytania i nauk przyrodniczych. Wyniki badania raportowane są na międzynarodowej skali i bezpośrednio porównywalne z wynikami PISA.

Wyniki potwierdziły znaczne straty edukacyjne, widoczne w osiągnięciach uczniów szkół średnich z 2021 roku przy porównaniu z rezultatami badań w latach 2003-2018. Straty te są w pewnym stopniu związane ze zmianami strukturalnymi w oświacie, które jednak znacząco pogłębiła mniej skuteczna nauka zdalna w okresie pandemii. Badacze podkreślają fakt, że strata edukacyjna polskich uczniów jest zdecydowanie większa niż w innych krajach.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją: https://bit.ly/3tzSYHC


dr hab. Maciej Jakubowski - adiunkt w Katedrze Ekonomii Edukacji i Pracy WNE UW, wiceminister edukacji w latach 2012–2014

dr Tomasz Gajderowicz - adiunkt w Katedrze Ekonomii Edukacji i Pracy WNE UW, kierownik projektów badawczych z zakresu edukacji i rynku pracy, w tym międzynarodowego projektu HORYZONT 2020 „R-EDUREFORM - Social dialogue and industrial relations in education: the challenges of multi-level governance and of privatization in Europe”

mgr Sylwia Wrona – studentka Międzydziedzinowej Szkoły Doktorskiej - Quantitative Psychology and Economics oraz absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych