Wybierz język
pl gb
20.04.2023, 13:28

Wywiad ze zwycięzcami ubiegłorocznej edycji konkursu WEC

Jeszcze tylko do północy przyjmowane są zgłoszenia w konkursie Warsaw Econometric Challenge. Jego tegoroczna edycja realizowana jest wspólnie z Fundacją Zaawansowanych Technologii. 

O idei WEC i zadaniu konkursowym mówią studenci WNE UW - ubiegłoroczni zwycięzcy. 

Zapraszamy do zapoznania się w krótką rozmową. Więcej informacji o WEC można przeczytać na stronie konkursu

-------

- Skąd pomysł, by wziąć udział w konkursie?

  • Adam Janczyszyn: Jako studenci już trzeciego roku studiów licencjackich przede wszystkim chcieliśmy sprawdzić nasze umiejętności. Spodobała nam się również forma konkursu. Nigdy nie braliśmy udziału w hackathonie, w którym na wykonanie zadania są jedynie 24h. W dodatku dobrze znaliśmy profesorów z naszego wydziału oraz ich zaangażowanie, przez co mieliśmy pewność, że cała organizacja, jak i poziom konkursu będą na bardzo wysokim poziomie. Dodatkowo dzięki współpracy ze sponsorem - Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, organizatorzy przygotowali atrakcyjne nagrody w postaci bonów na podróże lotnicze i nie tylko. Ostatecznie najważniejszy dla nas był jednak wspólnie spędzony czas w grupie przyjaciół nad ciekawym zadaniem i możliwości uczenia się od siebie nawzajem.

- Jak długo trwały przygotowania?

  • Hubert Wojewoda: O konkretnych przygotowaniach do zadania konkursowego właściwie trudno mówić. Jego treść poznaliśmy dopiero w momencie rozpoczęcia hackathonu. Oczywiście każdy rozwiązywał już podobne problemy w pracy czy też na własną rękę - w celu zdobywania nowych umiejętności. Dzięki temu wiedzieliśmy, jak podejść do zadanego tego rodzaju zadań.

 - Z jakim zadaniem przyszło Wam się zmierzyć?

  • Jakub Żmujdzin: Naszym zadaniem było stworzenie ekonometrycznego artykułu naukowego na podstawie modelu statystycznego. W modelu szacowaliśmy prawdopodobieństwo, że pasażer, który zakupił lot w ramach PLL LOT, zdecyduje się na zwiększenie standardu przelotu - zmieni np. klasę z ekonomicznej na biznesową.

- Jak liczny był zespół, do którego należeliście?

  • Jakub Żmujdzin: Nasz zespół liczył 4 osoby, studentów Informatyki i Ekonometrii 3. roku na WNE UW.

- Który z elementów zadania był dla Was najtrudniejszy?

  • Jakub Wujec: Jeśli chodzi o zakres merytoryczny, to najbardziej wymagającą częścią była inżynieria danych oraz stworzenie działającego modelu. Następna część, optymalizacja hiperparametrów (czyli znalezienie parametrów modelu dających najlepsze wyniki) była bardzo czasochłonna. Była to również najbardziej stresująca część. Obliczenia trwały długo, a bez nich nie mogliśmy na dobre rozpocząć przygotowania artykułu. Jeśli zaś chodzi o samo pisanie artykułu, to zadanie w teorii powinno być najprostszą częścią, opisaniem naszej dotychczasowej pracy. Jednak po 15 h pracy nad stworzeniem modelu, nasz poziom skupienia i tempo pracy były zupełnie inne, niż na początku. To zmęczenie było największym utrudnieniem w tej części.

- Jakie umiejętności posiedliście? Co możecie przenieść na grunt zawodowy?

  • Jakub Wujec: Przede wszystkim udało nam się stworzyć bardzo zgrany, sprawdzony zespół, w którym planujemy w przyszłości kontynuować prace nad różnorakimi projektami. Jeśli zaś chodzi o korzyści na tle zawodowym, to wygranie zeszłorocznej edycji WEC jest bardzo dobrym wpisem do CV. Pokazujemy nim, że znamy się na zagadnieniach związanych z uczeniem maszynowym oraz ekonometrią, potrafimy pracować pod presją czasu oraz w zespole. Oprócz tego kod z konkursu oraz artykuł można wstawić do repozytorium kodu i pokazywać za jego pomocą swoje umiejętności. Z moich personalnych doświadczeń, na każdej z rozmów rekrutacyjnych jaką odbyłem od wygrania konkursu, temat ten był poruszany z wyraźnym zainteresowaniem ze strony osób prowadzących rozmowę.

- Jeśli mielibyście polecić udział w konkursie WEC innym studentom - dlaczego warto wziąć udział w tej inicjatywie?

  • Hubert Wojewoda: Według nas zdecydowanie warto wziąć udział głównie ze względu na możliwość zdobycia cennego doświadczenia. Podczas naszej pracy nad zadaniem, wszyscy wiele się nauczyliśmy - często od siebie nawzajem, ale również analizując postawione przed nami zadanie i rozwiązując problemy, które pojawiły się w trakcie. Sama nagroda za wygraną to przyjemny dodatek do i tak świetnie spędzonego czasu.