Wybierz język
pl gb
15.02.2023, 13:30

Seminarium LabFam “Maternity leave take-up in UK academia. Why are they hurrying back?” [21.02.2023]

Jaki wpływ ma polityka w zakresie urlopów macierzyńskich na jego realne wykorzystanie przez matki? Na to pytanie odpowie dr Joanna Clifton Sprigg z University of Bath. Jej badanie koncentruje się na sektorze szczególnym - szkolnictwie wyższym w Wielkiej Brytanii,  gdzie istnieje duże zróżnicowanie w zakresie finansowego pokrycia pakietów oferowanych przez pracodawców.

Zdradzimy, że wyniki mogą sugerować, iż kultura, środowisko badawcze i dydaktyczne na uczelniach może wpływać na decyzje pracowników akademickich w inny sposób niż osoby - szczególnie matki - zatrudnione w innych sektorach.

Seminarium odbędzie się 21 lutego br. (wtorek) w godzinach 13:00-14:30 stacjonarnie w siedzibie WNE UW (ul. Długa 44/50), w sali B002. Seminarium odbywa się w języku angielskim.

Aby wziąć udział w wydarzeniu należy dokonać rejestracji na stronie: https://labfam.uw.edu.pl/event/maternity-leave-takeup/

Serdecznie zapraszamy!

 

Abstrakt:

In this paper we explore the effects of terms of maternity leave policy on the duration of leave taken by mothers, focusing on the higher education sector in the United Kingdom, where there is a wide variation in financial coverage of the packages offered by employers. We use unique newly collected individual level data for over 13,000 academic and professional services staff at Higher Education Institutions (HEI) in the UK and add to it data on university characteristics from the Higher Education Statistics Agency and area-level characteristics from the Office for National Statistics. Using an instrumental variable approach, we find that on average academics take 2 additional weeks of leave for every additional week of full pay provided within the maternity leave package, when professional services staff take 2.7 additional weeks. Academics respond positively to the financial terms of the policy in departments with a lower proportion of teaching-only contracts, higher proportion of female employees and in institutions with above median generosity of the maternity leave package. These results may suggest the culture, research and teaching environment within departments may affect decisions of academics differently than of professional service staff.

Poprzednia

Następna
Góra