Prof. Jean-Robert Tyran (Uniwersytet w Wiedniu) z wykładem na WNE UW

Prof. Jean-Robert Tyran (Uniwersytet w Wiedniu) będzie gościł na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW. Wygłosi wykład w ramach cyklu seminaryjnego poświęconego zagadnieniom z zakresu mikroekonomii, które koordynuje dr hab. Łukasz Grzybowski (Katedra Mikroekonomii WNE UW). Prelegent zaprezentuje badanie „Sorting Fact from Fiction when Reasoning is Motivated”. (Jego współautorami są Edoardo Cefalà, Melis Kartal, Sylvia Kritzinger).

(Resume prof. Tyrana dostępne jest na stronie: https://homepage.univie.ac.at/jean-robert.tyran/short-bio.html)

Zapraszamy do udziału w wykładzie 14 kwietnia o godz. 15:30. Seminarium odbędzie się w sali B102 (WNE UW). Z kolei o godz. 13:30 zaplanowany jest wspólny lunch, który będzie okazją do spotkania i rozmowy z prelegentem. Podobnie – zachęcamy do skorzystania z możliwości wymiany poglądów i uzyskania cennych wskazówek.

W razie braku możliwości wzięcia udziału stacjonarnie w wykładzie – polecamy połączenie zdalne (za pośrednictwem platformy Zoom).

Link do spotkania: https://uw-edu-pl.zoom.us/j/99963387557

[Identyfikator spotkania: 999 6338 7557]

Abstrakt wystąpienia – prezentujemy jn.[ENG]

---
How is sorting fact from fiction and updating after fact-checking shaped by motivated reasoning, cognitive ability, and overconfidence? We present subjects in an online experiment with news items on immigration, inequality, climate change and science that (to the best of our knowledge) are true or false. As predicted by our model, we find that motivated reasoning reduces acknowledging "inconvenient truths" (i.e., news that are counter to one's identity), while cognitive ability promotes it. Motivated reasoning and overconfidence limit updating after fact checking (i.e. subjects receive informative but noisy signals about the veracity of the news), cognitive ability promotes updating. Surprisingly, higher cognitive ability is negatively related to accuracy in news discernment and updating in news on science and (to a lesser degree) on climate change. The reason seems to be that those with higher cognitive ability are more motivated to believe that anti-science and anti-climate change news are false.