Zarządzanie procesami biznesowymi usystematyzowane pod nazwą koncepcji Business Process Management (BPM) to kompleksowe, strategiczne podejście do zarządzania organizacją i jednocześnie narzędzie do poprawy efektywności operacyjnej. BPM obejmuje zbiór metod, technik i narzędzi służących identyfikowaniu, dokumentowaniu, analizowaniu, usprawnianiu, wykonywaniu i monitorowaniu procesów biznesowych. Procesy stanowią istotę BPM i pełnią kluczową rolę w wydajnym, skutecznym i zwinnym funkcjonowaniu organizacji. Technologie informatyczne są nieodłącznym elementem współczesnego zarządzania procesami biznesowymi, umożliwiając modelowanie, analizy, symulacje i automatyzacje procesów, a także elastyczne dostosowywanie procesów do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb biznesowych. Dynamiczny rozwój innowacji technologicznych oraz ich implementacja w organizacjach wyraźnie definiują nowe zadania BPM związane z adaptacją organizacji do cyfrowych transformacji i innowacji.